Procedeu prin care se modifică înţelesul propriu al unui cuvânt sau construcţia gramaticală pentru a sugera imagini. Pentru acest termen se mai foloseşte şi cel de trop.
ALEGORIE - Alcătuită dintr-o înşiruire de metafore, personificări, comparaţii, formând o imagine unitară prin care poetul sugerează noţiuni abstracte, prin intermediul faptelor şi al lucrurilor concrete.
Exemplu: „Să le spui curat Că m-am însurat C-o mândră crăiasă/A lumii mireasă." (Mioriţa)
ALITERAŢIE - Repetarea unui sunet sau a unui grup de sunete, de obicei din rădăcina cuvintelor, cu efect eufonic, imitativ, expresiv (onomatopeic).
Exemplu: „Vâjâind ca vijelia şi ca plesnetul de ploaie... / Urlă câmpul şi de trjopot şi de strigăt de bătaie." (Mihai Eminescu)
ANACOLUT - Constructie gramaticală eronată constând în lipsa de legătură între începutul şi sfârşitul unei idei sau în întreruperea constucţiei sintactice începute şi continuarea frazei cu altă construcţie. In operele literare, este folosit adesea ca mijloc de caracterizare a unor personaje.
Exemplu: „Eu, dom'judecă-tor, reclam, pardon, onoarea mea, care m-a-njurat, şi clondirul cu trei chile mastică prima, care venisem tomn'a-tunci cu birja (...)" (I.L.'Caragiale)
ANAFORĂ - Repetarea unui cuvânt sau a mai multor cuvinte, versuri, propoziţii, fraze. în poezia populară procedeul este frecvent — contribuind la sublinierea ideii poetice, la realizarea unor simetrii.
Exemplu: „Doină zic, doină suspin,/ Tot cu doina mă mai ţin,/ Doină zic, doină şoptesc,/ Tot cu doina vieţuiesc." (Doină)
„Trebuie să mergem înainte (...) Trebuie ca prin cultură să ridicăm pe ţăranul român". (M. Kogălniceanu)
ANTIFRAZĂ - Folosirea unui cuvânt sau a unei expresii cu sens ironic, contrar adevăratului sens. Reprezintă o formă atenuată a ironiei.
Exemplu: „Tipătescu (care a tot bătut din călcâi cu impacienţă, coboară încet, rar şi cu dinţii strânşi). — Iubite şi stimabile Caţavencu, nu înţeleg pentru ce între doi bărbaţi, cu oarecare pretenţie de seriozitate, să mai încapă astfel de meşteşuguri şi rafinării de maniere...
(I.L. Caragiale)
ANTITEZĂ - Opoziţia dintre două cuvinte, fapte, personaje, idei, situaţii, menite să se reliefeze reciproc.
Exemplu: „Ea un înger ce se roagă / El un demon ce visează; / Ea o inimă de aur — El / un suflet apostat". (M. Eminescu)
ANTONOMAZĂ - înlocuieşte un nume propriu de persoană cu unul comun (tratat ca nume propriu) sau un nume comun cu unul propriu (tratat ca nume comun).
Exemplu: „Bardul de la Mirceşti" / în loc de „Alecsandri" / „un Mecena" în loc de / „un protector al artelor".
APOCOPĂ - Suprimarea unui sunet vocalic sau a unei întregi silabe, fără să se schimbe sensul cuvântului.
Exemplu: „... zidul se suia / şi o cuprindea / Pân' la gleznisoare, / Pân' la pulpişoare / Pân' la costişoare / Dar ca vai de ea, / Tot mereu plângea..." (Monastirea Argeşului)
APOSTROFA - Folosită în retorică şi în creaţia literară prin care oratorul sau autorul îşi întrerupe firul expunerii, pentru ca, stăpânit de un sentiment puternic, să se adreseze unor fiinţe sau lucruri personificate, cu o întrebare, cu o exclamaţie ori cu o afirmaţie sentenţioasă.
Exemplu: „Dar de ne-om prăpădi cu toţii, / Tu, Oltule, să ne răzbuni." (O. Goga) „Cum nu vii tu, Ţepeş Doamne, ca punând mâna pe ei, / Să-i împărţi în două cete: în smintiţi şi în mişei...?" (M. Eminescu)
ASINDETON - Suprimarea conjuncţiilor copulative dintre părţile de propoziţie sau dintre propoziţiile unei fraze; asigură rapiditate, vioiciune, ritm precipitat.
Exemplu: „Tropotă copitele, / Pulberea o scunnă, / Turcii-şi pierd săritele / Alungaţi din urmă". (Şt O. Iosif)
„Când, în cursul lecţiei, se deda unei limpeziri sintactice, se lăsa transportat de un mod foarte aparte de a întinde cu-vântul, de a-1 silabisi, de a-1 ritma." (Lucian Blaga)
COMPARAŢIE - Alăturarea a doi termeni, cu scopul de a li se releva trăsăturile. Notele asemănătoare trebuie să fie surprinzătoare, ca să asigure noutatea şi puterea sugestivă a comparaţiei.
Exemplu: „Atât de fragedă te-asemeni / Cu floarea albă de cireş". (M. Eminescu)
CONVERSIE - Inversarea termenilor într-o propoziţie sau frază, fără modificarea înţelesului acestora.
Exemplu: „Femeie între stele şi stea'între femei". (M. Eminescu)
„Un cer de stele dedesubt, / Deasupra cer de stele; / . / şi din repaos irtam născut / Mi-e sete de repaos". (M. Eminescu)
CORESPONDENŢĂ - Legătură, raport între lucruri, fenomene, senzaţii — concordanţă, armonie, analogii. Poeţii simbolişti folosesc mult corespondenţele.
E.g.: „A negru, E alb, I roşu, U verde, O de azur..." (Arthur Rimbaud)
„Alb A; E gri; I roşu, / un cer în asfinţire, / Albastru O, imensul în/ lacuri oglindit, / U mugetul furtunii şi-al / crimei colţ vădit / Alcovul criptei negre, / lugubră prohibire..." (M. Demetriade)
ELIPSĂ - Scurtarea exprimării, prin suprimarea unui termen care a fost folosit puţin mai înainte. Procedeu uzual în limba vorbită şi scrisă.
Exemplu: Trahanache: „— Ce sânteţi d-voastră, mă rog? (sunteţi) Vagabonzi? Nu! (sunteţi) Zavragii? Nu!... (sunteţi) Cauzaşi?" (I.L. Caragiale) „Homo (est) homini lupus". (Omul .este pentru om un lup). „Cum e turcul (este) şi pistolul".
ENUMERAŢIE - înşiruirea unor termeni de acelaşi fel, care conduce la amplificarea ideii exprimate.
E.g.:„Oh! pădure tânără!... Unde sunt moşii voştri? Presăraţi. .. la Orbie, la Chilia, la Baia, la Lipnic, la Soci, pe Teleajen, la Racova, la Răz-boieni".
(B.Şt. Delavrancea) „Prin foc, prin spăngi, / prin glonţ, prin fum, / Prin mii de baionete." (V. Alecsandri)
EPIFONEMĂ - Exclamaţie sentenţioasă care încheie un discurs, o judecată, o naraţiune. Se deosebeşte de sentinţă prin faptul că ea poate fi folosită izolat, iar epifonema numai la sfârşitul unui context.
E.g.: „Roteşte lin, în clipe cadenţate. / «Nu-nvie morţii, e-n zadar, copile!»" (M. Eminescu)
EPITET - Determinarea unui substantiv sau verb printr-un adjectiv, adverb etc. menit să exprime acele însuşiri aleobiectului care înfăţişează imaginea lui, aşa cum se reflectă în simţirea şi fantezia scriitorului.
E.g.: „Din dalb iatac de foişor / Ieşi Zamfira-n mersisteţ, / Frumoasă ca un gând răzleţ/ Cu trupu-nalt, cu părul creţ, / Cu pas uşor."
(G. Coşbuc)
EUFEMISM - Potenţarea prin perifrază sau substituire a unei expresii cu sens dur, jignitor sau obscen. Se aseamănă cu ironia.
Exe: „Zici adesea de una ajunsă în vârstă cuvioasă / Că atestatul vremii nu va să-1 prii-mească."(Gr.Alexandrescu)
Ei nu sunt în relaţii bune. (în loc de: ei sunt certaţi) Al cu coame; Uci-gă-1 crucea (în loc de dracul)
GRADAŢIE - Trecerea treptată, crescândă sau descrescândă, de la o idee la alta şi prin care se urmăreşte scoaterea în evidenţă a ideii sau nuanţarea exprimării.
E.g. Gradaţie ascendentă:
„şi-aprinde lângă Argeş / luleaua şi văpaia / Din pipă încă-i arde, / ajuns în Himalaia, / şi pâinea coap-tă-acasă, / într-un cuptor domol, /. I-o gustă pinguinii tot / proaspătă, la pol / şi, în sfârşit, urmaşul / lui Prometeu, el, omul, / A prins şi taina mare / a tainelor, atomul." (T. Arghezi)
Gradaţie descendentă:
„Dar din ce în ce s-alină / Toate zgomotele-n sat,/ Muncitorii s-au culcat. / Liniş-tea-i acum deplină / ş-a-nnoptat." (G. Coşbuc)
HIPERBOLĂ - Exagerarea, mărirea sau micşorarea trăsăturilor unei fiinţe, ale unui lucru, fenomen, sau eveniment, pentru a-i impresiona pe cititori.
E.g. „... şi pe oasele lor s-au aşezat şi stă tot pământul Moldovei, ca pe umerii unor uriaşi!" (B.Şt. Delavrancea)
IMPRECAŢIE - Se exprimă, sub formă de blestem, dorinţa pedepsirii unei persoane.
E.g:„Bată-1 crucea, om bogat, / Om bogat şi făr' de sfat." (popular) „Afurisit să fie câneriul de vornic, şi cum au ars el inima unei mame, să-i ardă inima sfântul Foca de astăzi (...)" (Ion Creangă)
INTEROGAŢIE RETORICĂ (POETICĂ) - Adresarea unei întrebări (sau o serie de întrebări) al cărei răspuns nu se aşteaptă.
E.g.„Căci, întreb, la ce-am începe să-ncercăm în luptă dreaptă / A turna în formă nouă limba veche şi-nţeleaptă"
(M. Eminescu)
INVERSIUNE - Schimbarea topicii obişnuite a cuvintelor, în propoziţie sau frază.
E.g. „Peste vârfuri trece lună, / Co-dru-şi bate frunza lin, / Dintre ramuri de arin / Melancolic cornul sună." (M. Eminescu)
INVECTIVĂ - Exprimare violentă, apostrofă necruţătoare la adresa unei persoane etc.
„Prea v-aţi arătat arama, sfâşiind această ţară, / Prea făcurăţi neamul nostru de ruşine şi ocară, / Prea v-aţi bătut joc de limbă, de străbuni şi obicei, / Ca să nu s-ara-te-odată ce sunteţi — nişte mişei". (M. Eminescu)
INVOCAŢIE RETORICĂ - Adresarea către un personaj absent sau imaginar. Invocarea muzei (Homer, Vergiliu, I. Budai-Deleanu).
E.g.„Cum nu vii tu, Ţepeş doamne, ca punând mâna pe ei, / Să-i împărţi în două cete: în smintiţi şi în mişei". (M. Eminescu)
LITOTĂ - Exprimarea unei idei prin negarea contrariului, procedeu ce duce la o atenuare exagerând mărimea, ea apare uneori ca inversul hiperbolei. Diferenţa între litotă şi hiperbolă este cantitativă: hiperbola — mai mult, litota — mai puţin. Litota exprimă şi modestia. Sinonimă cu laconismul, sobrietatea. Spune mult în cuvinte puţine.
E.g. Nu-mi displace pentru îmi place/ Nu-i greu pentru e uşor / Nu sunt chiar aşa de urât, pentru sunt frumos „Măriuca Săvu-cului, care, drept să vă spun, nu-mi era urâtă". (I. Creangă)
METAFORĂ - Trecerea de la sensul obişnuit al unui cuvânt la alt sens, prin intermediul unei comparaţii subînţelese.
E.g.„Şi cum sub bolta lui aprinsă, / In smalţ de fulgere albastre, / Inchea-gă-şi glasul de aramă: / Cântarea pătimirii noastre."
(O. Goga) „Noaptea întreagă, / Dănţuiesc stele în iarbă." (L. Blaga)
METONIMIE - Se exprimă prin efect, efectul prin cauză, conţinutul prin obiectul care îl conţine, abstractul prin concret, autorul în locul operei, obiectul posedat în locul posesorului, pluralul prin singular.
E.g. „Minciuna stă cu regele la masă." (Al. Vlahuţă) „şi-a fost de veste lumea plină / Că steagul turcului se-nchină." (G. Coşbuc)
ONOMATOPEE - Se imită prin elementele sonore ale unui cuvânt anumite sunete din natură şi se creează armonie imitativă.
E.g. „Şi pornind eu cu demânmâncarea, numai ce aud pupăza cântând:
— Pu-pu-pup! pu-pu-pup! pu-pu-pup!" (Ion Creangă) „Iar din plosca ei de / guşă / De mătuşă / Un tă¬ios, un aspru: hârrş..."
(Ion Barbu)
OXIMORON - Alăturarea a doi termeni contradictorii, alăturare din care rezultă o necruţătoare ironie sau un adevăr usturător. Antiteză — două cuvinte contradictorii: a vorbi tăcând; sărăcie lucie.
E.g.„De-mbunătăţire le cât vrei suntemsătui..." (Gr. Alexandrescu)
„Suferinţă, tu, dureros de dulce" (M. Eminescu)
„Ele sar în bulgări fluizi peste prundul din răstoace" (M. Eminescu)
„Când nu s-ascundea nimica, deşi tot era ascuns" (M. Eminescu)
PERSONIFICARE - Se atribuie fiinţelor necuvântătoare, lucrurilor, elementelor naturii, unor idei abstracte însuşiri sau manifestări ale omului.
E.g.„împărat slăvit e codrul, neamuri mii îi cresc sub poale". (M. Eminescu)
REPETIŢIE - Folosirea de mai multe ori a aceluiaşi cuyânt sau a mai multor cuvinte, spre a întări o idee sau o expresie.
E.g.„Dormeau adânc sicriele de plumb,/ şi flori de plumb şi funerar vestmânt.../ Stam singur în cavou... şi era vânt... / şi-i atârnau aripele de plumb..." (G. Bacovia)
SINECDOCĂ - Cunoscută ca o varietate a metonimiei, se deosebeşte prin folosirea întregului pentru parte, a părţii pentru întreg, a particularului pentru general şi invers, a pluralului în locul singularului şi viceversa, materialul în locul obiectului şi invers, genul în locul speciei.
E.g.„Intrase sabie în ţară" (G. Coşbuc)
„Trece lebăda pe ape..." (M. Eminescu) „toată lumea; setea de aur; au 15 primăveri, 40 de toamne etc."
No comments:
Post a Comment